Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Loc NS 2264 van de Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)

copyright Tim Goorman

TractievormDiesel-elektrisch
FabrikantNV Allan & Co’s Koninklijke Nederlandsche Fabriek van Meubelen en Spoorwegmaterieel, Rotterdam
TypeDE-locomotief, serie 2201 - 2350
Bouwjaar1956
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsBlerick
Bedrijfswaardignee, in revisie
Gewicht72 ton
Lengte o/b14,010 m
AsindelingBo'Bo'de
Max. snelheid100 km/h
Tractiedetails

dieselmotor:  Stork/Schneider (lic. Superior) type 40 C-LX-8
- aantal cilinders:  8
- boring x slag:  215,9 x 266,7 mm
- continu vermogen:  900 epk bij 1100 omw/min
hoofdgenerator:  Heemaf type GMT 110
- vermogen:  550 kW
tractiemotoren:  4 x Heemaf type TM 98
- continu vermogen:  4 x 185 kW = 740 kW
- tandwielverhouding:  14 : 65
- middellijn drijfwielen:  950 mm
straal kleinste boog:  80 m

Oorspr.eigenaarsNederlandse Spoorwegen (NS)
Hist. nummersNS 2264
      

Zie voor een algemene beschrijving van de serie 2201 - 2350 het gestelde bij zie loc 2215.


De 2264 werd in 1972 geel/grijs, kreeg in 1974 afstandbediening, deed in 1993 en 1994 dienst in Zeeuws-Vlaanderen en ging in 1998 buiten dienst. In 2000 werd zij door het Spoorwegmuseum verworven. De machine verblijft nu in Blerick, waar ze geheel gereviseerd wordt.
(BS aanv 18/5'13)

Literatuur o.a.:
- Materieelpark deel 1 Locomotieven - Uitgave NS 1957
- Andere locomotieven van de Nederlandse Spoorwegen - N.J. van Wijck Jurriaanse - Uitgevers Wyt, Rotterdam 1974
-serie 1000 - Henk Bouman - uitg. Stichting Railpublicaties, Rosmalen 1992

Data beheerd door:
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.