Motorrijtuig NS C 9410 van de Stoomtrein Katwijk Leiden
In bruikleen van Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM) | |
---|---|
Fabrikant | Fa J.J. Beijnes, Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens, Haarlem |
Type | (mCv) / type 5 / Mat '24 serie C 9401 - 9424 |
Bouwjaar | 1928 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Valkenburg (ZH) |
Bedrijfswaardig | nee |
Gewicht | 40 ton |
Lengte o/b | 19,800 m |
Asindeling | 2'2' |
Oorspr.eigenaars | Nederlandse Spoorwegen (NS) |
Hist. nummers | '28: C 9410 / '61: 165083 / '68: 974 1 621 / '73: 984 0 501 Ldd / '74 KNHS 76105 Bv / '87 'De Wagon' Rtd / '96 SVM |
Zie voor een algemene beschrijving van de Blokkendozen het gestelde bij elektrisch motorrijtuig BD 9107 van het Spoorwegmuseum.
'De Wagon' werd oorspronkelijk gebouwd als elektrisch motorrijtuig C 9410 (mCv) bij de fa Beijnes te Haarlem met een elektrische installatie van Metropolitan-Vickers te Manchester. Het was op deze installatie na identiek aan de C 9411 die nu als C 8104 bij het Spoorwegmuseum rijdt. Het had eveneens 88 zitplaatsen 3e klasse en was bedoeld als spitsversterking voor de Hoofdlijn Amsterdam - Rotterdam.
De laatste elektrische blokkendoostrein reed in 1959. Het materieel werd - voorzover het voor de reizigersdienstniet meer nodig was - verbouwd tot dienstwagen. Ons rijtuig werd in 1961 bovenleidingmontagewagen met het nummer 165083 en verloor daarbij zijn stroomafnemers, tractie-installatie en motoren.
Als gevolg van nieuwe regelgeving bij de Europese spoorwegen kreeg de wagen in 1968 een nummer volgens de Uniforme Codering: 974 1 621.
In 1973 maakten nieuwe montageauto's deze wagen als zodanig overbodig. Hij werd nu werkwagen met het nieuwe nummer 984 0 501 in Maastricht, waarbij de montagestelling kon vervallen. De controlekoepel op het dak bleef behouden.
Toen de wagen ook in Maastricht niet meer nodig was kocht de NV Koninklijke Hoogovens en Staalfabrieken (KNHS) hem in 1974 en stelde hem met het nummer 76105 in dienst in haar door een stoomlocomotief getrokken excursietrein. Hij werd ingericht als barrijtuig, waarbij de dakkoepel opnieuw behouden bleef. De excursieleider vertelde de passagiers tijdens de rit over het Hoogoventerrein vanuit deze koepel wat er zoal op het terrein te zien was.
In 1986 waren de rijtuigen van de excursietrein aan een grote revisie toe, waar de Stoomclub van de Hoogovens zich niet toe geroepen voelde.
De uit 5 blokkendozen bestaande excursietrein werd toen aan het Spoorwegmuseum geschonken. Daarvan ging er een naar de Stoomtrein Goes - Borsele, twee werden gesloopt voor het leveren van onderdelen voor de huidige museumtrein Mat'24 en voor de C 9002 'Jaap', het vierde rijtuig werd in 1993 - 1994 weer ingericht als elektrisch tussenrijtuig C 8553 (Cecr) voor de blokkendoostrein van het Spoorwegmuseum, terwijl het vijfde rijtuig werd geplaatst als restaurant bij de bouwput voor de Willemsspoortunnel in Rotterdam. Dit rijtuig, onze 76105, werd in de oorspronkelijke kleuren groen en crème geschilderd, weer voorzien van het oude nummer C 9410 en gedoopt met de naam 'De Wagon'. Hij deed daar dienst als (stilstaand) restaurant voor bezoekers en werknemers totdat het project gereed was. De draaistellen zijn aanwezig, maar niet de tractie-installatie en alles wat daarbij hoort.
Na sluiting van de bouwput in 1996 kreeg de C 9410 een plaatsje aan het Valkenburgsemeer (bij Leiden naast het smalspoormuseum), waar behoefte was aan een restaurant. Daar bevindt het rijtuig zich nog steeds.
Data beheerd door:
Gerard de Graaf, email: gwdegraaf(a)hotmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.