Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Motorrijtuig NS C 8104* van de Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)

copyright P. Esseling

TractievormElektrisch
FabrikantWerkspoor NV, Zuilen
TypeMat'24 / ('28 mC) / sinds '89 Ces, serie C 8101 - 8103(, 8104)
Bouwjaar1928
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsUtrecht Maliebaan
Bedrijfswaardigja
Status NRRA
Gewicht39 ton
Lengte o/b19,800 m
Asindeling2'2'
Max. snelheid120 km/h
Oorspr.eigenaarsNederlandsche Spoorwegen (NS)
Hist. nummers'28: C 9411 / '56: B 5841 / '73: 99-31 003 / '89: C 8104
      

* = Het stuurstandrijtuig is dienstvaardig.

Zie voor een algemene beschrijving van de Blokkendozen het gestelde bij elektrisch motorrijtuig BD 9107 van het Spoorwegmuseum.

Stuurstandrijtuig C 8104 (Ces) werd oorspronkelijk gebouwd als elektrisch motorrijtuig C 9411 (mCv) bij de NV Werkspoor te Zuilen met een elektrische installatie van Heemaf te Hengelo. Het had 88 zitplaatsen 3e klasse en was bedoeld als spitsversterking voor de Hoofdlijn Amsterdam - Rotterdam.

Ernstig beschadigd als gevolg van brand keerde het in 1944 voor herstel terug naar Werkspoor, welk bedrijf inmiddels bij de gemeente Utrecht behoorde. Pas na de oorlog in 1946 kwam C 9411 weer op de baan.

In 1956 was de C 9411 het eerste Blokkendoosmotorrijtuig dat werd verbouwd tot getrokken rijtuig voor de dienst achter elektrische locomotieven, voornamelijk bedoeld als spitsversterking op de langere afstanden binnen Nederland. Het kreeg toen het nummer B 5841 (Bz), waarbij de 88 zitplaatsen op houten banken ongewijzigd behouden bleven. Een beperking voor de inzet was het ontbreken van een toilet.

Door het beschikbaar komen van nieuw en beter materieel werd B 5841 in 1973 overbodig. Het werd toen verbouwd tot tentoonstellingsrijtuig 99-31 003. Als zodanig werd het gebruikt tot 1982, toen het werd het gereserveerd voor museumdoeleinden.

In 1983 begon een voorzichtig herstel, waarbij in eerste instantie het interieur werd hersteld gebruik makend van banken en deuren afkomstig uit een eerder gesloopt blokkendoosrijtuig. Het kreeg weer 88 zitplaatsen op houten banken. Ook de volledig ingerichte stuurstand werd herbouwd. Een volledige revisie vond plaats in 1987 - 1989. Het kreeg nu het nummer C 8104 (Ces), omdat het gelijk was aan de oorspronkelijke serie C 8101 - 8103 (Ces) voor de dienst op Haarlem - IJmuiden. Het enige verschil tussen mCv en Ces is het ontbreken van de tractiemotoren en de daarbij behorende elektrische installatie bij de Ces.

afkortingen:
C = 3e klasse
e = elektrisch tussenrijtuig
m = motorrijtuig
s = voorzien van stuurstand
v = voorzien van stuurstand met vouwbalgdoorgang
z = zonder closet

De driewagentrein van Mat'24, bestaande uit de BD 9107, C 8553 en C 8104, was wegens een revisie van de C 8104 en het ontbreken van van de sinds 1 april 2009 verplichte automatische treinbeïnvloeding ATB tijdelijk niet inzetbaar. De draaistelrevisie van de C 8104 vond plaats 2009. De inbouw van de vereenvoudigde versie van ATB (ATBe) en keuring daarvan vonden plaats in de maanden mei en juni van 2010 bij Strukton in Zutphen. Het inzetcertificaat werd in september ontvangen, waarna op 9 oktober weer een eerste rit plaats vond voor vrijwilligers van het Spoorwegmuseum.

Wegens een defecte compressor is de blokkendoostrein tijdelijk buiten dienst.

(BS rev 5/10'15)

Data beheerd door:
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.