Tramstel 1700 (MBD1700) van De Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM)
Naam | RTM MBD1700 Sperwer |
---|---|
Tractievorm | Diesel |
Fabrikant | N.V. Carrosseriefabriek 'Hoogeveen', Hoogeveen / Centrale werkplaats RTM, Rotterdam |
Type | Generatorwagen |
Bouwjaar | 1963 |
Spoorwijdte | 1067 mm |
Standplaats | Ouddorp (ZH) |
Bedrijfswaardig | nee, in revisie |
Status NRR | A |
Gewicht | 68,1 (totale tramstel) ton |
Lengte o/b | 14,3 (totale tramstel) m |
Asindeling | 2'2' |
Vermogen | 210 PK (154,4 kW) |
Tractiedetails | Dieselmotor Deutz V12 luchtgekoeld 8 cilinders, met electrische overbrenging Smit Slikker naar twee motoren in de voorste twee draaistellen (van de 1701/1702) (systeem Kiepe) |
Oorspr.eigenaars | N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM), Zillertalbahn (ZB) |
Hist. nummers | RTM MBD1700, ZB VT1 |
Sperwer Tramstel: Generatorwagen RTM MBD1700 "Sperwer"
In 1963 bouwde de frima N.V. Carrosseriefabriek 'Hoogeveen' en de Centrale werkplaats RTM de Generatorwagen MBD1700 voor de N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM). De carrosserie werd geleverd door Hoogeveen en gebouwd op een nieuw onderstel op oude wielstellen. De MBD1700 kon alleen rijden in combinatie met één van de EB-rijtuigen (1701 en 1702).
In Duitsland kon de RTM 2 "Grossraum"-motorwagens kopen van de opgeheven electrische tramlijn van de Deutsche Bahn (DB). Doordat de RTM geen bovenleiding had ontstond de behoefte aan een generatorwagen die zorgde voor de electriciteit, de RTM MBD1700. Samen met de RTM EB1701 en EB1702 vormt het het Sperwertramstel.
In december 1963 kwam het Sperwertramstel in dienst bij de RTM, nog geen 2 jaar later, op 6 november 1965, reed het stel zijn laatste rit tussen Rotterdam Rosestraat en Spijkenisse. Na de opheffing van het RTM-tramnet is het Sperwerstel verkocht aan de Zillertal Bahn (ZB) in Oostenrijk. Hier werd het stel omgespoord tot 760 mm en kwam in dienst als VT1.
In 1994 dreigde buitendienststelling bij de ZB, in Nederland is toen een stichting opgericht met als doel het terug halen van het Sperwertramstel naar Nederland. In 1999 kon de koop worden beklonken, waarna het stel bij de Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (S. v/h RTM) kon worden ondergebracht.
bij de S. v/h RTM is begonnen met het rijvaardig maken van het tramstel. De draaistellen moesten weer worden omgespoord van 760 mm naar 1067 mm. De Essener Verkehrs AG heeft de draaistellen van de Düwagwagens (EB1701 en EB1702) gereviseerd en omgespoord. De draaistellen van de MBD1700 zijn in eigen beheer door de S. v/h RTM onder handen genomen. Na totale revisie kon in augustus 2001 begonnen worden aan de proefritten.
In 2002 is het Sperwertramstel weer in dienst genomen, waarna in de periode 2002 - 2003 het stel weer in de RTM-kleuren geschilderd is. Na het overschilderen kon worden begonnen aan het interieur.
1963-1966 | In dienst bij de RTM | |
---|---|---|
1966-1994 | In dienst bij de ZB | |
1994-1999 | Onderhandelingen voor de verkoop | |
1999 | Vervorven door de S. v/h RTM en getransporteerd naar Ouddorp (ZH) | |
1999-2002 | Restauratie, revisie | |
2002 | In dienst stelling | |
2002-nu | In dienst, restauratie interieur |
Periode 4B*: 1963 tot 1966
Op dit moment wordt gewerkt aan de elektrische installatie van het stel.
* Overzicht van belangrijke periodes in de geschiedenis van de RTM
Extra editie van "De Tramkoerier" (PDF-file)
Data beheerd door:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.