Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Tramstel 1700 (MBD1700) van De Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM)

Foto: Copyright Wouter Adriaanse

NaamRTM MBD1700 Sperwer
TractievormDiesel
FabrikantN.V. Carrosseriefabriek 'Hoogeveen', Hoogeveen / Centrale werkplaats RTM, Rotterdam
TypeGeneratorwagen
Bouwjaar1963
Spoorwijdte1067 mm
StandplaatsOuddorp (ZH)
Bedrijfswaardignee, in revisie
Status NRRA
Gewicht68,1 (totale tramstel) ton
Lengte o/b14,3 (totale tramstel) m
Asindeling2'2'
Vermogen210 PK (154,4 kW)
Tractiedetails

Dieselmotor Deutz V12 luchtgekoeld 8 cilinders, met electrische overbrenging Smit Slikker naar twee motoren in de voorste twee draaistellen (van de 1701/1702) (systeem Kiepe)

Oorspr.eigenaarsN.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM), Zillertalbahn (ZB)
Hist. nummersRTM MBD1700, ZB VT1
      

Sperwer Tramstel: Generatorwagen RTM MBD1700 "Sperwer"

In 1963 bouwde de frima N.V. Carrosseriefabriek 'Hoogeveen' en de Centrale werkplaats RTM de Generatorwagen MBD1700 voor de N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM). De carrosserie werd geleverd door Hoogeveen en gebouwd op een nieuw onderstel op oude wielstellen. De MBD1700 kon alleen rijden in combinatie met één van de EB-rijtuigen (1701 en 1702).

Geschiedenis Sperwertramstel

In Duitsland kon de RTM 2 "Grossraum"-motorwagens kopen van de opgeheven electrische tramlijn van de Deutsche Bahn (DB). Doordat de RTM geen bovenleiding had ontstond de behoefte aan een generatorwagen die zorgde voor de electriciteit, de RTM MBD1700. Samen met de RTM EB1701 en EB1702 vormt het het Sperwertramstel.

In december 1963 kwam het Sperwertramstel in dienst bij de RTM, nog geen 2 jaar later, op 6 november 1965, reed het stel zijn laatste rit tussen Rotterdam Rosestraat en Spijkenisse. Na de opheffing van het RTM-tramnet is het Sperwerstel verkocht aan de Zillertal Bahn (ZB) in Oostenrijk. Hier werd het stel omgespoord tot 760 mm en kwam in dienst als VT1.

In 1994 dreigde buitendienststelling bij de ZB, in Nederland is toen een stichting opgericht met als doel het terug halen van het Sperwertramstel naar Nederland. In 1999 kon de koop worden beklonken, waarna het stel bij de Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (S. v/h RTM) kon worden ondergebracht.

bij de S. v/h RTM is begonnen met het rijvaardig maken van het tramstel. De draaistellen moesten weer worden omgespoord van 760 mm naar 1067 mm. De Essener Verkehrs AG heeft de draaistellen van de Düwagwagens (EB1701 en EB1702) gereviseerd en omgespoord. De draaistellen van de MBD1700 zijn in eigen beheer door de S. v/h RTM onder handen genomen. Na totale revisie kon in augustus 2001 begonnen worden aan de proefritten.

In 2002 is het Sperwertramstel weer in dienst genomen, waarna in de periode 2002 - 2003 het stel weer in de RTM-kleuren geschilderd is. Na het overschilderen kon worden begonnen aan het interieur.

Geschiedenis

1963-1966    In dienst bij de RTM
1966-1994    In dienst bij de ZB
1994-1999    Onderhandelingen voor de verkoop
1999    Vervorven door de S. v/h RTM en getransporteerd naar Ouddorp (ZH)
1999-2002    Restauratie, revisie
2002    In dienst stelling
2002-nu    In dienst, restauratie interieur

Streeftoestand

Periode 4B*: 1963 tot 1966

Op dit moment wordt gewerkt aan de elektrische installatie van het stel.

Links

Data beheerd door:
W. Adriaanse, email: w_adriaanse(a)zonnet.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.