Loc 01 1075 van Stoom Stichting Nederland (SSN)
Tractievorm | Stoom |
---|---|
Fabrikant | Berliner Maschinenbau-Actien-Gesellschaft BMAG, vormals L. Schwartzkopff, Berlin |
Type | Baureihe 01-10 |
Fabrieksnummer | 11331 |
Bouwjaar | 1940 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Rotterdam Noord Goederen |
Bedrijfswaardig | ja |
Gewicht | 192 ton |
Lengte o/b | 24,13 m |
Asindeling | 2'C1'h3 2`3` |
Vermogen | 2350 PK (1.727,3 kW) |
Max. snelheid | 140 / 55 km/h |
Tractiedetails |
Ketel: |
Oorspr.eigenaars | Deutsche Bundesbahn (DB) |
Hist. nummers | DB/DRG 01 1075, DB 012 075-8 |
De baureihe 01.10
Dit is de driecilindervariant van de 01. Hiervan zijn vanaf 1939 55 exemplaren gebouwd. De machines werden afgeleverd in een zogenaamde stroomlijnbekleding, wat brandstof besparing en tijdswinst opleverde. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog zijn er slechts 55 machines van de geplande 250 gebouwd, wat voor Duitse begrippen erg weinig is. Na de oorlog werden zelfs een aantal machines tijdelijk gevorderd door de US Transportion Corps, maar uiteindelijk weer teruggegeven aan de (West) Duitse spoorwegen. Na de tweede wereldoorlog werd de stroomlijnbekleding uit onderhoudsoverwegingen verwijderd.
De ketels waren inmiddels zo slecht, dat ze vanaf 1953 alle zijn vervangen door nieuwe. Begin jaren zestig zijn 34 locs omgebouwd op oliestook. Bij de hernummering in 1968 werden de oliestokers ondergebracht in de serie 012, en de kolenstokers in de serie 011 (bijv. 01 1075 werd 012 075, 01 1091 werd 011 091).
Vanaf 1953 begonnen de ketels vermoeidheidsverschijnselen te vertonen, de materialen uit de oorlogstijd waren immers niet van zo`n beste kwaliteit. Vandaar dat de locomotieven van de serie 01.10 nieuwe (gelaste) ketels kregen, tevens werden 34 machines omgebouwd naar oliestook. De 01 1075 onderging deze modificatie in 1957 en werd tevens omgenummerd naar 012 075-8 (bij de hernummering in 1968 werden de oliestokers ondergebracht in de serie 012, en de kolenstokers in de serie 011). Na de oorlog vormen deze sterke en betrouwbare sneltreinlocomotieven de ruggegaat van het sneltreinnet, en werden vooral in het noorden van Duitsland ingezet, op het laatst uitsluitend nog vanuit depot Rheine.
De 01 1075
In 1975 kocht een particulier de 01 1075, die de loc schonk aan de SSN, om haar voor museale doelstellingen te bewaren, het zou echter tot 1991 duren voordat alle financiën bij elkaar waren om de locomotief een revisie te laten ondergaan bij het Dampflokwerk Meiningen, die als laatste stoomlocomotieven werkplaats uit de DDR, nog steeds actief is en locomotieven uit de hele wereld reviseert. Tijdens deze bijna 1 jaar durende revisie, werd de 01 1075 weer terug gebracht naar kolenstook, maar haar oliestook instrumenten werden bewaard voor de 41 105 van de SSN. Vanaf mei 1992 is de locomotief in dienst in binnen- en buitenland, als vertegenwoordiger van de beroemde Baureihe 01.10. Ze draagt soms haar (fictieve) computernummer 011 075-9. Bij de DB was de machine als oliestoker ingedeeld in de serie 012. In 2004 ging de machine ten behoeve van een ketelrevisie buiten dienst; medio 2005 kwam de machine weer in dienst.
Eind 2019 liep de loc schade op en staat in afwachting van eventueel herstel terzijde.
Data beheerd door:
Tim Goorman, email: timgoorman(a)gmail.com
Rick Bergsma, email: Rick.Bergsma (a) stoomstichting.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.