Loc 15 van Museum Buurtspoorweg (MBS)
Naam | NS 125 / Oersik / IJC 2 |
---|---|
Tractievorm | Diesel |
Fabrikant | Werkspoor, Amsterdam |
Fabrieksnummer | 618 |
Bouwjaar | 1931 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Boekelo |
Bedrijfswaardig | nee |
Status NRR | B |
Gewicht | 13,8 ton |
Lengte o/b | 5,78 m |
Asindeling | Bdm |
Vermogen | 59 PK (43,4 kW) |
Max. snelheid | 15 km/h |
Oorspr.eigenaars | Nederlandse Spoorwegen (NS) / Spoorijzer Delft / IJsselcentrale Hengelo |
Hist. nummers | NS 125 |
In de jaren twinitg van de vorige eeuw werden de konvooien en de rangeerdienst nog beheerst door de stoomlocs. In de jaren dertig ging de NS er toe over om een goedkopere vorm van tractie te vinden.
Er werd door Ir. Labrijn een benzine- mechanische en een dieselelektrische variant ontwikkeld
MBS loc 15 is door Werkspoor, met fabrieksnummer 618, in 1931 gebouwd voor de Nederlandsche Spoorwegen met nummer NS 125.
Deze locs werden bij de NS altijd voor rangeer- en/of konvooidiensten gebruikt.
De serie NS103-NS152 werd na de oorlog buiten dienst gesteld en de locs gingen bijna allemaal naar de sloop.
Enkele locs kwamen bij Spoorijzer in Delft terecht.
Deze firma haalde de benzinemotor eruit en verving deze door een dieselmotor van General Motors.
Spoorijzer Delft verkocht de loc, samen met twee zusjes aan de IJsselcentrale (IJC) in Hengelo. Deze drie sikjes zijn alle origineel gebleven, behalve de motor is veranderd van benzine naar diesel. Loc NS 125 is in 1984 bij de MBS gekomen. Loc NS 116 is in 1984 bij de VSM gekomen. De andere is van de IJC naar Hellendoorn gegaan en van daaruit naar de RTM Brouwersdam gegaan.
Loc 15 van de MBS heeft haar IJC-uiterlijk in de winter van 2016-17 omgeruild voor de originele uitmonstering in NS donkergroen, als NS 125.
Data beheerd door:
Michel Dispa, email: dispa(a)hetnet.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.