Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Loc 6513 van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)

1

NS 6513 in dienst na restauratie Foto: Copyright R. de Water

23
NaamNS 6513
TractievormStoom
FabrikantHohenzollern A.G. für Lokomotivbau, Düsseldorf-Grafenberg
TypeStoomlocomotief Victor
Fabrieksnummer413
Bouwjaar1887
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsHoorn
Bedrijfswaardignee, in revisie
Gewicht16 ton
Lengte o/b6,26 m
AsindelingBn2t
Max. snelheid45 km/h
Tractiedetails

Trekkracht2430 kilogram
Max. stoomdruk12 kg/cm2
Stoommachine
- 2 buitenliggende cilinders
- Slaglengte:400 mm
- Middellijn:280 mm
- Stoomverdeling:Allan
Ketel
- Totaal verwarmd oppervlak:28,5 m2
- Roosteroppervlak:0,5 m2
- Geen oververhitter

Oorspr.eigenaarsfirma W. Ernst Haas und Sohn in Sinn/Dillkreis
Hist. nummersNeuehoffnungshütte II
      

Stoomlocomotief NS 6513

In 1887 bouwde Hohenzollern A.G. für Lokomotivbau deze loc voor firma W. Ernst Haas und Sohn in Sinn/Dillkreis. Hier heeft de loc in de periode 1888-1973 dienst gedaan als industrie rangeerlocomotief. In 1973 is ze verkocht en opgenomen in de collectie van de Museumseisenbahn Aschaffenburg.


In 1978 is de loc verkocht aan de Museumstoomtram en in eerste instantie geregistreerd met het nummer NS 6503². In 1980 is er een nieuwe ketel gebouwd waarna de loc is opgeslagen in Zwaag. De Neuehoffnungshütte II zal bij de Museumstoomtram worden gerestaureerd als loc uit de NS 6500-serie. De loc heeft dus oorspronkelijk nooit dienst gedaan bij de NS en zal daarom ook in het verlengde van de serie worden genummerd. De loc zal in dienst komen onder het nummer NS 6513 en zal gerestaureerd worden naar voorbeeld van de locs die ook in de tramdienst dienst hebben gedaan, dus met tramkoppeling.


SS 601-612, later NS serie 6501-6512

Tussen 1880 en 1902 bouwde Hohenzollern A.G. für Lokomotivbau de eerste drie locs uit deze serie(601-603/6501-6503). De Centrale Werkplaats der Staats Spoorwegen (SS) te Tilburg bouwde in dezelfde periode de overige stoomlocomotieven.


Deze stoomlocomotieven waren de eerste van de SS die speciaal waren ontworpen voor de rangeerdiensten. Een aantal locs was vast gestationeerd als rangeerloc bij de werkplaatsen Tilburg, Zwolle en Utrecht. In 1914 werden acht locs geschikt gemaakt voor tramdiensten op de lijnen Gouda-Schoonhoven en Ede-Wageningen, hierbij werden ze voorzien van een vacuümrem en een Vicinaux-koppeling. Daarnaast werden regelmatig tegelijkertijd vier locs aan de Nederlandsche Tramweg-Maatschappij (NTM) verhuurd.


Restauratie NS 6513

In 2005 is de loc overgebracht van de opslag loods te Zwaag naar de werkplaats In Hoorn. Alhier is de loc ontmanteld en volledig technisch onderzocht. aan de hand van dit onderzoek is een restauratierapport en een plan van aanpak geschreven. Begin 2007 is de restauratie daadwerkelijk gestart en afgerond in 2017. Sinds dien is de NS 6513 zo nu en dan in de tramdienst te aanschouwen.


Geschiedenis

1887-1973    In dienst als industrielocomotief voor Fa Haas Neuhoffnungshütte
1973-1978    Verkocht aan de Museumseisenbahn Aschaffenburg
1978    Verkocht aan de Museumstoomtram
1980    De loc is overgebracht naar de loods in Zwaag, tevens is de loc voorzien van een nieuwe ketel
2005    Overgebracht naar werkplaats Hoorn, start onderzoek voor restauratie
2007    Officiele start van de restauratie
2017   Officiële in dienststelling na restauratie

 

Links

Data beheerd door:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.