Loc 6513 van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)
Naam | NS 6513 |
---|---|
Tractievorm | Stoom |
Fabrikant | Hohenzollern A.G. für Lokomotivbau, Düsseldorf-Grafenberg |
Type | Stoomlocomotief Victor |
Fabrieksnummer | 413 |
Bouwjaar | 1887 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Hoorn |
Bedrijfswaardig | nee, in revisie |
Gewicht | 16 ton |
Lengte o/b | 6,26 m |
Asindeling | Bn2t |
Max. snelheid | 45 km/h |
Tractiedetails |
Trekkracht |
Oorspr.eigenaars | firma W. Ernst Haas und Sohn in Sinn/Dillkreis |
Hist. nummers | Neuehoffnungshütte II |
In 1887 bouwde Hohenzollern A.G. für Lokomotivbau deze loc voor firma W. Ernst Haas und Sohn in Sinn/Dillkreis. Hier heeft de loc in de periode 1888-1973 dienst gedaan als industrie rangeerlocomotief. In 1973 is ze verkocht en opgenomen in de collectie van de Museumseisenbahn Aschaffenburg.
In 1978 is de loc verkocht aan de Museumstoomtram en in eerste instantie geregistreerd met het nummer NS 6503². In 1980 is er een nieuwe ketel gebouwd waarna de loc is opgeslagen in Zwaag. De Neuehoffnungshütte II zal bij de Museumstoomtram worden gerestaureerd als loc uit de NS 6500-serie. De loc heeft dus oorspronkelijk nooit dienst gedaan bij de NS en zal daarom ook in het verlengde van de serie worden genummerd. De loc zal in dienst komen onder het nummer NS 6513 en zal gerestaureerd worden naar voorbeeld van de locs die ook in de tramdienst dienst hebben gedaan, dus met tramkoppeling.
SS 601-612, later NS serie 6501-6512
Tussen 1880 en 1902 bouwde Hohenzollern A.G. für Lokomotivbau de eerste drie locs uit deze serie(601-603/6501-6503). De Centrale Werkplaats der Staats Spoorwegen (SS) te Tilburg bouwde in dezelfde periode de overige stoomlocomotieven.
Deze stoomlocomotieven waren de eerste van de SS die speciaal waren ontworpen voor de rangeerdiensten. Een aantal locs was vast gestationeerd als rangeerloc bij de werkplaatsen Tilburg, Zwolle en Utrecht. In 1914 werden acht locs geschikt gemaakt voor tramdiensten op de lijnen Gouda-Schoonhoven en Ede-Wageningen, hierbij werden ze voorzien van een vacuümrem en een Vicinaux-koppeling. Daarnaast werden regelmatig tegelijkertijd vier locs aan de Nederlandsche Tramweg-Maatschappij (NTM) verhuurd.
In 2005 is de loc overgebracht van de opslag loods te Zwaag naar de werkplaats In Hoorn. Alhier is de loc ontmanteld en volledig technisch onderzocht. aan de hand van dit onderzoek is een restauratierapport en een plan van aanpak geschreven. Begin 2007 is de restauratie daadwerkelijk gestart en afgerond in 2017. Sinds dien is de NS 6513 zo nu en dan in de tramdienst te aanschouwen.
1887-1973 | In dienst als industrielocomotief voor Fa Haas Neuhoffnungshütte | |
---|---|---|
1973-1978 | Verkocht aan de Museumseisenbahn Aschaffenburg | |
1978 | Verkocht aan de Museumstoomtram | |
1980 | De loc is overgebracht naar de loods in Zwaag, tevens is de loc voorzien van een nieuwe ketel | |
2005 | Overgebracht naar werkplaats Hoorn, start onderzoek voor restauratie | |
2007 | Officiele start van de restauratie | |
2017 | Officiële in dienststelling na restauratie |
Volg de restauratie op de website van de Museumstoomtram
Foto's van de restauratie op STOOMTRAMonline
Data beheerd door:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.