Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Materieel voormalige Stichting Stoomtrein Tilburg Turnhout

Locomotief 8812:

Asindeling Cn2t, type J-94 / NS 8800. Bouwjaar 1944 door Hunslet, gewicht 49 ton. Lengte over de buffers 9240 mm. Oorspronkelijke eigenaren: War Department ( Longmoor military railway ), Nederlandsche Spoorwegen ( 8812 ), Steenkolenmijn Julia ( IV ), Steenkolenmijn Laura en vereniging ( LV 12 ). Verkocht door Firma Raak aan een Engelse museum spoorlijn.

Locomotief 8826:

Asindeling Cn2t, type J-94 / NS 8800, Bouwjaar 1944 door Hunslet, gewicht 49 ton. Lengte over de buffers 9240 mm. Oorspronkelijke eigenaren: War Department ( WD 75115 ), Nederlandsche Spoorwegen ( 8826 ), Steenkolenmijn Julia te Eygelshoven ( LV V ) Laura en Vereniging ( LV14 ). In 1976 gereviseerd door de voormalige hoofdwerkplaats Tilburg. Sinds 1998 is de loc in het bezit van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij. Momenteel in revisie.

Locomotief 2 ( D 777 ):

Asindeling Dn2t, type Krupp Bergbau, Bouwjaar 1953 door Krupp AG. Gewicht 68 ton. Lengte over de buffers:10570 mm, Oorspronkelijke eigenaren: RAG ( Ruhrkohl AG D 777, Monopol Bergwerken te Kamen ), VSM ( 3 ), Bij de SSTT indienst gekomen in 1981 als SSTT 2.

Locomotief staat opgesteld als statisch monument bij het Autotron te Rosmalen ( de machine is in slechte staat van onderhoud ). Sinds mei 2006 staat de locomotief te koop. Foto loc 2 in dienst bij VSM als loc 3.( © Bastin de Jager )

Blokkendoosrijtuig 5215:

Asindeling 2`2`, type Mat `24 ( blokkendoos ), Bouwjaar 1925, gewicht 40 ton, lengte over de buffers ( 19,800mm ), Oorspronkelijke eigenaren: Nederlandse Spoorwegen ( C 8503 )

Dit rijtuig ( vernummerd naar nieuw NS getrokkenrijtuig systeem ) 5215 Werd door de SSTT gehuurd van de NS in de periode 1974-1975. daarna is het rijtuig verkocht aan de VSM ( in 1976 ) waar het thans dienst doet als C 8503.

Blokkendoosrijtuig 5231:

Asindeling 2`2`, type mat `24 ( blokkendoos ), Bouwjaar 1927, gewicht 40 ton, lengte over de buffers ( 19,800mm ), Oorspronkelijke eigenaren: Nederlandse Spoorwegen ( Ces 8524 ).

Dit rijtuig ( vernummerd naar nieuw NS getrokkenrijtuig systeem ) 5231 werd door de SSTT gehuurd van de NS in de periode van 1974 - 1975. In 1978 werd het rijtuig gekocht door de SGB, die haar opnam als rijtuig 133. Na de revisie kreeg ze haar orginele nummer Ces 8524 terug.

Blokkendoosrijtuig 5239:

Asindeling 2`2`, type mat `24 ( blokkendoos ), bouwjaar 1928, gewicht 40 ton, lengte over de buffers ( 19,800 ). Oorspronkelijk eigenaren: Nederlandse Spoorwegen ( Ces 8533 ).

Dit rijtuig ( vernummerd naar nieuw NS getrokkenrijtuig systeem ) 5239 werd door de SSTT gehuurd van de NS in de periode van 1974 - 1975. In 1978 werd dit rijtuig gekocht door de SGB, die haar opnam als rijtuig 134. Na haar revisie kreeg ze haar orginele nummer terug Ces 8533.

Blokkendoosrijtuig 5351:

Asindeling 2`2`, type mat `24 ( blokkendoos ), bouwjaar 1924, gewicht 40 ton, lengte over de buffers ( 19,800 ). Oorspronkelijke eigenaren: Nederlandse Spoorwegen ( B 8501 ).

Dit rijtuig ( vernummerd naar nieuw NS getrokkenrijtuig systeem ) 5351 werd door de SSTT gehuurd van de NS in de periode van 1974 - 1983. In 1984 werd het rijtuig verkocht aan de VSM, die haar het oorspronkelijke nummer B 8501 terug gaf.

Blokkendoosrijtuig 5352:

Asindeling 2`2`, type mat `24 ( blokkendoos ), Bouwjaar 1928, gewicht 40 ton, lengte over de buffers ( 19,800 ). oorspronkelijke eigenaren: Nederlandse Spoorwegen ( 5352 ).

Dit rijtuig ( vernummerd naar nieuw NS getrokkenrijtuig systeem ) 5352 werd door de SSTT gehuurd van de NS in de periode van 1974 - 1977. In 1981 werd het rijtuig gesloopt in Haarlem, na het afstaan van onderdelen voor een nieuw te vormen museum stel.

Plan E:

De SSTT heeft voor een korte periode gebruik gemaakt van rijtuigen type plan E van de NS. het is helaas niet duidelijk om welke rijtuigen het hier gaat. Wel is bekend dat de rijtuigen ( 3 in totaal ) die door de SSTT zijn gebruikt, ook dienst hebben gedaan tijdens 150 jaar spoorwegen in Nederland.

Rijtuigen 301, 302 en 303. Voormalige DB en BE vooroorlogse sneltreinrijtuigen.

Rijtuig 301:

Fabrikant: Wagonfabrik Uerdingen, bouwjaar 1930, in 1969 in dienst bij de Bentheimer Eisenbahn als 301, in 1975 ( door het staken van de reizigersdienst bij de BE ) verkocht aan de MBS als 301, in 1976 verkocht aan de SSTT als 301, in 1983 gesloopt te Mijdrecht.

Rijtuig 302:

Fabrikant: Talbot Aachen, bouwjaar 1931, in 1969 in dienst bij de Bentheimer Eisenbahn als 302, in 1975 ( door het staken van de reizigersdienst bij de BE ) verkocht aan de MBS als 302, in 1976 verkocht aan de SSTT als 302, in 1983 gesloopt te Mijdrecht.

Rijtuig 303:

Fabrikant Westwagon Köln, bouwjaar 1930, in 1969 in dienst bij de Bentheimer Eisenbahn als 303, in 1975 verkocht aan de MBS als 303, in 1976 ( door het staken van de reizigersdienst bij de BE ) verkocht aan de SSTT als 303, in 1983 gesloopt te Mijdrecht.

Links
Boeken
Electrische Treinen in Nederland, Carel van Gestel, Bert van Reemsm, Lex Tempelman

Site van Stefan van Kaam.
© Alle gebruikte foto`s: Stefan van Kaam