Loc 15


Sevrien Ferrée
MBS loc 15 te Hbg op 09-04-2017
Naam   NS 125 / Oersik / IJC 2
Tractievorm   Diesel
Fabrikant   Werkspoor, Amsterdam
Fabrieksnummer   618
Bouwjaar   1931
Spoorwijdte   1435 mm
Standplaats   Boekelo
Bedrijfswaardig   nee
Status NRR   B
Gewicht   13,8
Lengte o/b   5,78 mm   (0.58 meter)
Asindeling   Bdm
Vermogen   59 PK
Max. snelheid   15 km/h
Oorspr.eigenaars   Nederlandse Spoorwegen (NS) / Spoorijzer Delft / IJsselcentrale Hengelo
Hist. nummers   NS 125


      

In de jaren twinitg van de vorige eeuw werden de konvooien en de rangeerdienst nog beheerst door de stoomlocs. In de jaren dertig ging de NS er toe over om een goedkopere vorm van tractie te vinden.

Er werd door Ir. Labrijn een benzine- mechanische en een dieselelektrische variant ontwikkeld


MBS loc 15 is door Werkspoor, met fabrieksnummer 618, in 1931 gebouwd voor de Nederlandsche Spoorwegen met nummer NS 125.


Deze locs werden bij de NS altijd voor rangeer- en/of konvooidiensten gebruikt.

De serie NS103-NS152 werd na de oorlog buiten dienst gesteld en de locs gingen bijna allemaal naar de sloop.


Enkele locs kwamen bij Spoorijzer in Delft terecht.

Deze firma haalde de benzinemotor eruit en verving deze door een dieselmotor van General Motors.


Spoorijzer Delft verkocht de loc, samen met twee zusjes aan de IJsselcentrale (IJC) in Hengelo. Deze drie sikjes zijn alle origineel gebleven, behalve de motor is veranderd van benzine naar diesel. Loc NS 125 is in 1984 bij de MBS gekomen. Loc NS 116 is in 1984 bij de VSM gekomen. De andere is van de IJC naar Hellendoorn gegaan en van daaruit naar de RTM Brouwersdam gegaan.

Loc 15 van de MBS heeft haar IJC-uiterlijk in de winter van 2016-17 omgeruild voor de originele uitmonstering in NS donkergroen, als NS 125.

 
 
   Vorige    Overzicht     Volgende
Met dank aan de Nederlandse Museum Materieel Database