Loc 16


Foto copyright Sevrien Ferrée
NOM 800 te Hbg op 15-04-2011
Naam   NS 293 / Sik / NOM 800
Tractievorm   Diesel
Fabrikant   NS Centrale Werkplaats Zwolle
Type   Sik
Fabrieksnummer   16
Bouwjaar   1938
Spoorwijdte   1435 mm
Standplaats   Haaksbergen
Bedrijfswaardig   ja
Gewicht   21
Lengte o/b   7,220 mm   (7.22 meter)
Asindeling   Bo
Vermogen   85 PK
Max. snelheid   60 km/h
Tractiedetails   

Diesel Elektrisch.
Dieselmotor: Stork-Ganz 4 cil. , na 1960 Stork Ricardo R153 3.cil.
Vermogen: 80 pk na 1960 85pk
Elektromotoren: Heemaf / Smit

Oorspr.eigenaars   Nederlandse Spoorwegen (NS) / Pakhuismeesteren van de Thee te Rotterdam (Pakhoed)
Hist. nummers   NS 293


      

Deze sik is in 1938 gebouwd door de Centrale Werkplaats Zwolle, onder fabrieksnummer 16, en kreeg bij de NS het nummer 293.

Deze locs deden door heel Nederland dienst als rangeerloc.

In de Tweede Wereldoorlog is ze zelfs, via Winterswijk, naar Duitsland gegaan om daar dienst te gaan doen. Bij haar terugkeer kwam ze weer in dienst bij NS.


Ze bleef niet lang in dienst bij de NS, want in 1952 werd ze verkocht aan 'Pakhuismeesteren van de Thee' te Rotterdam. Hier kreeg ze een rode kleur.

Voor onderhoud bleef ze bij de NS werkplaats Tilburg die haar in de zestiger jaren van een nieuwe motor voorzag.


In 1991 werd de loc overcompleet en werd ze aan de MBS geschonken.

Hier kreeg ze een kleine beurt en werd in 1992 in dienst gesteld, met de oude groene kleur.


Tot 2000 bleef ze in dienst en stond daarna tentoongesteld in het museumdepot te Boekelo tot 2009.

Toen is de loc naar Haaksbergen gehaald. En sinds eind 2010 is de loc in werkplaats voor een grote revisie.

Deze revisie is in april 2011 afgerond, sinds dien doet ze weer dienst in haar Pakhoed kleurstelling.

 
 
   Vorige    Overzicht     Volgende
Met dank aan de Nederlandse Museum Materieel Database