Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Bolster wagon R 231 van Museumspoorlijn STAR

ManufacturerAllan, Rotterdam
TypeS-HTSV / Rs-t
Year build1952
Gauge1435 mm
LocationStadskanaal
Ready for service?ja
Weight21,6 ton
Total length19,52 m
Classification2'2'
Orig. ownersNederlandse Spoorwegen (NS)
Historical numbersNS 89261, 40 84 977 3 035-4
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verf├╝gbar

Vanaf 1938 kochten de Nederlandse Spoorwegen (NS) in totaal 145 vierassige rongenwagens voor 40 ton laadgewicht (HTS / HTSK / HTSW 89151 - 89295) Allan & Co´s Koninklijke Nederlandsche Fabrieken van Meubelen en Spoorwegmaterieel N.V.
Deze door Allan ontwikkelde rongenwagens werden in drie series geleverd: de eerste vijftig wagens uit 1938-’39 hadden ladingsbalken en draaistellen met schroefveren. De wagens 89151 - 89175 waren leidingwagens (dus zonder remwerk; wagens type HTS), terwijl de 89176 - 89200 een Kunze-Knorr-rem, Kkg, hadden (type HTSK).

In 1942-‘43 leverde Allan een tweede serie rongenwagens (89201 - 89250), eveneens met schroefveren (maar met vlakke bodem zonder ladingsbalken). Ook van deze serie waren er 25 onberemd (type HTSV); de andere 25 hadden een Hildebrand-Knorr rem, HiK-G (type HTSVK). De derde serie volgde in 1952-‘53, als vervanging voor wagens die in de oorlog verloren waren gegaan. Deze 45 wagens (89251 - 89295, type HTSVW) waren voorzien van draaistellen met bladveren en hadden een Westinghouse-rem W-G. De wagens werden vanaf 1960 omgebouwd naar een W-GP-rem, waarbij ze werden vernummerd in 89500 - 89544.

Vanaf 1947 werden alle draaistellen omgebouwd naar bladveren; daarbij werden ook de wielstellen met glijlagers vervangen door rollagers. Vanaf 1983 werden bij alle nog in het reguliere verkeer ingezette wagens de Allan-draaistellen door Y25-standaarddraaistellen vervangen.

Sinds 1959 zijn tientallen wagens naar het dienstwagenpark overgegaan. Uiteindelijk zijn er meerdere bewaard gebleven, onder andere bij de SGB, VSM en STAR.

http://www.drehgestelle.de/5/h_a_allan.html

Data maintained by:
Tim Goorman, email: timgoorman(a)gmail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure