Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Locomotive 2296 van the Stichting 2454 Crew

1

De 2296 nog in de Waalhaven Stichting 2454 Crew

2
TractionDiesel-elektrisch
ManufacturerAllan, Rotterdam
Year build1957
Gauge1435 mm
LocationRotterdam Waalhaven
Ready for service?nee
Weight72 ton
Total length14,01 m
ClassificationBo'Bo'
Power900 HP (661,5 kW)
Max. speed100 km/h
Traction details

Diesel-electrisch

Orig. ownersNederlandse Spoorwegen (NS), Railion Nederland (RN), SMMR, Shunter, Stichting Erfgoed Hengelo
Historical numbers2368
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verf├╝gbar

Locomotief 2296 ging na een lange staat van dienst bij de Nederlandse Spoorwegen, NS Cargo en Railion in 1997 terzijde in Roosendaal (als locomotief 2368). In 2003 kwam de loc onder beheer van de Stichting Museum Materieel Railion (SMMR), samen met de 2225 en 2278 (tegenwoordig bij Museumspoorlijn STAR).
Nadat de locomotief in het voorjaar van 2003 in Roosendaal was opgehaald, werd de locomotief na onderhoud opnieuw in dienst gesteld en in conditie gehouden, daarbij kreeg de machine haar oude nummer 2296 terug.

Nadat SMMR medio 2011 had besloten dat het zich enkel nog wilde toeleggen op het behoud van locomotief 2225, werd besloten de locomotief te verkopen aan Shunter (tegenwoordig Alstom). Shunter wilde de locomotief na een revisie als rangeerloc op het emplacement Waalhaven inzetten. Uiteindelijk werd hier van afgezien en als gevolg daarvan is de locomotief in 2019 dankzij financiële ondersteuning en tussenkomst van een privépersoon verkocht aan Stichting Erfgoed Hengelo. Diverse pogingen om de machine naar Hengelo te halen om daar de historie van de Hengelose industrie te kunnen vertolken, strandden. Nadat de gemeente Hengelo definitief roet in het eten gooide, werd in de zomer van 2022 besloten de machine te verkopen aan de Stichting 2454 CREW.

Bij Stichting 2454 CREW is het de bedoeling dat de machine op kortere termijn in eerste instantie optisch opgeknapt wordt, zodat de algehele staat van het casco niet verder achteruit gaat. In een later stadium zal worden gestart met de algehele revisie van de locomotief, waarbij het de bedoeling is om de machine in de uitvoering als laatst overgebleven radio-loc van de serie te behouden, in deze hoedanigheid zal op de locomotief het nummer 2296, zoals eerder door SMMR vernummerd, gehandhaafd blijven.

Data maintained by:
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure