Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Loc 1 van het Decauville Spoorweg Museum - DSM

1

23
TractievormDiesel
FabrikantArnold Jung Lokomotivfabrik GmbH, Jungenthal, Kirchen a/d Sieg (BRD)
TypeEL105
Fabrieksnummer5649
Bouwjaar1933
Spoorwijdte700 mm
Standplaats
Bedrijfswaardignee
Gewicht3 ton
AsindelingB-dm
Vermogenca.12 PK (0,0 kW)
Tractiedetails

1 cilinder Jung 2 tact dieselmotor, type SE110, watergekoeld / kettingaandrijving

Oorspr.eigenaars1933 H.E. Oving, Rotterdam / Heibedrijf, Lexmond / Oving-Spoor, H.I.Ambacht / 1990 A. Bongaards, Amsterdam
      

ARNOLD JUNG LOKOMOTIVFABRIK G.M.B.H. - JUNGENTHAL (BRD)


Arnold Jung en Christian Staimer richten in 1885 de Jung´sche Lokomotivfabrik 'Jung & Staimer OHG' op, gevestigd in Kirchen a/d Sieg. Meteen in het eerste jaar bouwt Jung zijn eerste smalspoorloc, een stoomlocomotief op 700mm spoor. In 1913 veranderd de naam in 'Arnold Jung Lokomotivfabrik GmbH, Jungenthal' en in de 20er jaren begint de productie van motorlocomotieven.

H.E Oving's IJzer- en Staalhandel te Rotterdam, later Oving-Spoor te Hendrik Ido Ambacht importeerd, verkoopt en verhuurd Jung locomotieven in Nederland.


TYPE EL105


Met ca. 1400 stuks is de EL105 het het meest gebouwde type bij Jung. De loc kenmerkt zich door zijn kleine afmetingen, simpele 2 takt dieselmotor met ca. 12 pk vermogen en 2 versnellingen over konuskoppeling voor en achteruit, te bedienen met een handwiel. Daarmee is het een handzaam en universeel inzetbaar locomotiefje dat simpel te bedienen en te onderhouden is. Het frame is geheel gelast en in de vroege jaren 30 was dit vrij modern. Wel is dit een vroege versie van het type. Later gebouwde EL105 locs zijn op details verschillend.


GESCHIEDENIS No. 5649


No. 5649 komt in 1933 -samen met drie andere Jung loc's- op een spoorwagon aan bij H.E. Oving's IJzer en Staalhandel te Rotterdam. Oving is alleenvertegenwoordiger van Jung en is een grote verhuurder en fabrikant van smalspoormaterieel. Vanaf hier ligt het leven van de loc helaas in het duister tot de loc 1951 geleverd wordt aan Heibedrijf Manschot te Lexmond.

Op 17 april 1959 wordt de loc gefotografeerd bij een heiwerk op de Westlandgracht te Amsterdam. Men is daar aan het proefheien met betonnen palen uit 2 delen. De foto bevind zich in het Stadsarchief Amsterdam. http://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/5293FO006763

Later gaat de EL105 weer terug naar Oving Spoor te Hendrik Ido Ambacht.


Omdat de loc in de loods bij Oving opvalt tussen de andere Jungs (meest EL110 en ZL114 loc's) valt de keus op de kleine EL105 als in 1990 een locomotief kan worden uitgezocht uit de ongeveer nog 40 (!) aanwezige exemplaren. Voor 1200,- gulden wisselt het locje van eigenaar en wordt het verscheept naar een loods in Bruchem, het eerste onderkomen van de collectie. Daarmee is zij het eerste stuk materieel van de huidige DSM collectie.

No. 5649 is een van de vroegst gebouwde EL types, een type EL met een lager fabrieksnummer zijn wij na uitgebreid onderzoek nog niet tegengekomen.


HUIDIGE STAAT / TOEKOMSTPLANNEN / MUSEALE STATUS


Al in 1990 werd begonnen met de algehele restauratie en motorrevisie, deze is door andere bezigheden en prioriteiten tot op heden niet voltooid. 

Links

Data beheerd door:
Arnoud Bongaards, email: decauville_nl(a)yahoo.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.