Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Loc 2 van het Decauville Spoorweg Museum - DSM

1

23456
TractievormDiesel
FabrikantRuston & Hornsby Ltd., Lincoln (GB)
Type20 DL
Fabrieksnummer296111
Bouwjaar1950
Spoorwijdte700 mm
StandplaatsNederlands Transport Museum, Nieuw Vennep
Bedrijfswaardigja
Gewicht2.75 ton
AsindelingB-dm
Vermogen12 PK (8,8 kW)
Max. snelheid20 km/h
Tractiedetails

2 cilinder, 4-tact, Ruston & Hornsby dieselmotor, type 2VSO

Oorspr.eigenaars1950 Spoorijzer, Delft /1950 Krijtfabriek Boekamp, Gouda / Leeflang Heibedrijf, Gouda / 1992 A. Bongaards
      

RUSTON & HORNSBY Ltd. - LINCOLN (GB)


R&H werd in 1918 gevormd door het samengaan van de machinefabrieken Ruston, Proctor & Co. Ltd. en Richard Hornsby & Sons Ltd. Beide bedrijven bouwden al motorlocomotieven tijdens de eerste wereldoorlog met name voor gebruik in munitiedepots. Men begon in de 30er jaren hernieuwd met het bouwen van motorlocs om de malaise op andere terreinen in de machinebouw te boven te komen. R&H maakten veel werk van de standarisering van hun producten. In de jaren 50 beleefden R&H hun toptijd met de productie van duizenden locomotieven over de jaren.


TYPE 20DL


Van dit kleine type 20DL (20 staat voor aantal PK, D Diesel, L Locomotive (smalspoor)) werden er bij R&H tussen 1940 en 1963 bijna 1200 stuks gebouwd.

De loc is uitgerust met een R&H 2VSH 2 cilinder 4 takt dieselmotor.


GESCHIEDENIS 296111


Onze loc werd in 1950 geleverd aan Spoorijzer te Delft waarna ze dienst gaat doen bij krijtfabriek

Boekamp te Gouda. Behalve de wetenschap dat het bedrijf in gewijzigde vorm nog bestaat hebben naspeuringen niets opgeleverd over het gebruik van de loc aldaar.

Later is de Ruston naar heibedrijf Leeflang te Gouda verhuisd.

Via een tip kwamen we achter de verblijfplaats van deze loc. Een Ruston stond zeer hoog op het verlanglijstje, het is voor elke liefhebber een bijzondere locomotief. Over de prijs werden we het snel eens en in 1992 verhuisde de loc van heibedijf Leeflang -waar zij al jaren samen met een Jung EL110 en andere machines in een romneyloods stond opgeslagen- naar de toenmalige locatie Bruchem.


Overigens opvallend is dat de meeste vooroorlogse locomotieven in Nederland van Duitse makelij zijn en die van vlak na de oorlog vooral Engels. Deels had dit natuurlijk van doen met anti duitse sympathien, vooral ook met schaarste op het Europeese vasteland zodat Engeland en Amerika de enige leveranciers van industrieele producten waren.


HUIDIGE STAAT / TOEKOMSTPLANNEN / MUSEALE STATUS


Bij aankomst bleek de uiterlijk nogal gehavende loc motorisch in een prima conditie en met wat hulp van een kenner sprong de motor na al die jaren stilstand vrij moeiteloos aan. Meteen werd begonnen met de uiterlijke restauratie die tot op heden nog niet 100% is afgerond. De loc krijgt zijn afleveringsuiterlijk weer terug, dwz. 'Rustongroen', rood frame en afgewerkt met de originele biezen.

Met het opschrift 'SPOORIJZER, DELFT' is zij representatief voor huurlocs van Spoorijzer die in deze staat op veel werken werden ingezet.

Samen met de 13 kipwagens tellende Spoorijzer kipkarrentrein vormt de loc een 'ensemble'.

Links

Data beheerd door:
Arnoud Bongaards, email: decauville_nl(a)yahoo.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.