Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Loc 5 van het Decauville Spoorweg Museum - DSM

1

234
TractievormDiesel
FabrikantSpoorijzer, Delft
TypeRT 11
Bouwjaar1955 (ca.)
Spoorwijdte700 mm
StandplaatsDepot Lelystad
Bedrijfswaardigja
Gewicht2.27 ton
AsindelingB-dm
Vermogen11 PK (8,1 kW)
Tractiedetails

1 cilinder, 4 tact Farymann dieselmotor, Luchtgekoeld - Kettingaandrijving

Oorspr.eigenaarsSpoorijzer, Delft / Oving-Spoor, H.I. Ambacht / Bonna Beton, Vianen
Hist. nummers113 (Oving)
      

SPOORIJZER N.V. - DELFT (NL)


In 1926 wordt de -uit J.C. Goudriaan's Industrie- en Export Maatschappij onstane- NV. Spoorwegmaterieel en IJzerconstructie opgericht waaraan een jaar later de naam Spoorijzer (SIJ) wordt toegevoegd. Vanaf 1942 heet het bedrijf officieel Spoorijzer N.V.. Spoorijzer groeit uit tot de grootste verhuurder van smalspoormaterieel in Nederland en er wordt veel geleverd naar Indie. SIJ importeerde O&K stoomlocs en Deutz en Ruston diesellocomotieven en fabriceerde spoor, lorries, wagens en motorlocomotieven.


TYPE RT11


Railtractoren zijn speciaal door Spoorijzer ontwikkeld voor gebruik op steenfabrieken ter vervanging van de paarden, voor het vervoer van klei maar ook voor gebruik in de haaghutten met hun begrenste profiel. De locjes zijn goedkoop, eenvoudig te bedienen, licht en de radstand is zo klein dat een railtractor op een veldspoor-draaischijf gedraaid kan worden.

Vanaf 1957 zijn de RT11 (RT Railtractor, 11pk) tractoren bij Spoorijzer in productie. Ze zijn een iets zwaarder en sterker vervolg op de RT10. Het gewicht komt op 2200 kg door het gebruik van zware gietijzeren buffers. De Railtractoren van het type RT11 worden uitgerust met in eerste instantie watergekoelde maar later luchtgekoelde eencilinder Farymann viertakt dieselmotoren.

De versnellingsbak kent twee snelheden: 4 en 10 km/u, of zoals soms wel wordt gezegd: langzaam en nog langzamer!

Er zijn in totaal ongeveer 130 Railtractoren door SIJ gebouwd.


GESCHIEDENIS


De geschiedenis van onze Railtractor is vrij onduidelijk. Het fabrieksnummer is onbekend en er kan dus ook geen bouwjaar met zekerheid worden vastgesteld. Ze bezit wel een Oving fabrieksplaat met het nummer 113. Zeker is dus dat ze deel uit maakte van het verhuurpark van Oving (Oving had een aantal "Spoorijzers" van SIJ overgenomen) en door Oving geleverd is naar betonfabriek "Bonna" te Vianen. Bonna heeft de loc uiteindelijk aan het DSM geschonken en zelfs "voor de deur" afgeleverd.


HUIDIGE STAAT / TOEKOMSTPLANNEN / MUSEALE STATUS


De loc bleek na aankomst een defect in de versnellingsbak te hebben. Na een revisie kon de loc in dienst genomen worden. Alleen het plaatwerk werd van een nieuwe laag verf voorzien zodat de loc een gebruikt uiterlijk behield. De railtractor wordt gebruikt voor werktreinen en in de pasagiersdienst.

Links

Data beheerd door:
Arnoud Bongaards, email: decauville_nl(a)yahoo.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.