Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Loc 6 van het Decauville Spoorweg Museum - DSM

1

2
NaamTante Leen
TractievormDiesel
FabrikantRuston & Hornsby Ltd., Lincoln (GB)
TypeLBT
Fabrieksnummer371932
Bouwjaar1954
Spoorwijdte700 mm
StandplaatsDepot Lelystad
Bedrijfswaardigja
Gewichtca. 3,5 ton
AsindelingB-dh
Vermogen30 PK (22,1 kW)
Tractiedetails

3 cilinder, 4 tact dieselmotor Ruston & Hornsby, type 3VSH - kettingaandrijving over hydraulische 3 versnellingsbak

Oorspr.eigenaarsSpoorijzer, Delft / Munitiepark Klu. Alphen (N.br.) / ISK, Harskamp
Hist. nummers2
      

RUSTON & HORNSBY Ltd. - LINCOLN (GB)


R&H werd in 1918 gevormd door het samengaan van de machinefabrieken Ruston, Proctor & Co. Ltd. en Richard Hornsby & Sons Ltd. Beide bedrijven bouwden al motorlocomotieven tijdens de eerste wereldoorlog met name voor gebruik in munitiedepots. Men begon in de 30er jaren hernieuwd met het bouwen van motorlocs om de malaise op andere terreinen in de machinebouw te boven te komen. R&H maakten veel werk van de standarisering van hun producten. In de jaren 50 beleefden R&H hun toptijd met de productie van duizenden locomotieven over de jaren.


TYPE


In de vroege jaren '50 voeren Ruston & Hornsby een modernisering door en introduceren nieuwe typen loco's die de beproefde en succsesvolle voorgangers -zoals de DL loc's- moeten aflossen. Onder deze types ook de LBT. L= Locomotive,A of B= Gewicht en T= Smalspoorlocomotief voor bovengronds gebruik. De types LBU zijn voor ondergronds bedrijf. Verbeteringen zijn er in de veiligheid voor de machinist en de LBT krijgt een compactere vorm en een hydraulische 3-versnellingsbak. Grappig genoeg wordt het uiterlijk weer wat hoekiger. De loc's hebben een watergekoelde R&H 3VSH 3 cilinder motor die 31 pk levert. De kettingaangedreven loc's wegen ca. 3.500kg. Van het type LBT en LBU worden tussen 1952 en 1968 in totaal 557 stuks gebouwd. De LBT bij het DSM heeft als extra's electrische verlichting en een brandblusser in de cabine. LBT 371932 is de tweede bij Ruston gebouwde, en de vroegste bewaard gebleven LBT. Opmerkelijk genoeg zijn de loc's op het Alphense munitiecomplex niet uitgevoerd met een 'flame-proof' uitlaatsysteem...


GESCHIEDENIS


In 1954 wordt de loc geleverd via Spoorijzer naar het Munitiecomplex van de Koninklijke Luchtmacht te Alphen (NB). Dit complex ligt vlak bij de vliegbasis Gilze Rijen. De loc doet dienst op het uitgebreide smalspoornet van het munitiecomplex. Het spoor loopt van de laadplaats naar allerlei opslagbunkers op het complex. Ook de EOD maakt gebruik van het spoor en brengt scherpe munitie tot ontploffing op een grote zandvlakte die door het spoor wordt doorkruist. Nog tot ver in de jaren '80 wordt het spoor nog af en toe gebruikt, ook al ziet men het wel als een nostalgisch geheel dat men liever kwijt is.


Al eerder gingen er locomotieven, lorries en materialen naar het ISM, de GSS en het Luchtmachtmuseum te Soesterberg en door bemoeienis van de commandant ISK kan in 1998 het gehele resterende spoorbedrijf voor gebruik in de Harskamp worden overgenomen. De Genie is twee weken bezig de resterende 3 kilometer spoor te demonteren en naar het ISK Harskamp te vervoeren. Met de loc en een munitielorrietrein wordt eerst nog een laatste rit gereden op de fraai gelegen spoorlijn. Het spoor en de vele wissels vormen de basis van de huidige museumlijn in het ISK museumpark.


HUIDIGE STAAT / TOEKOMSTPLANNEN / MUSEALE STATUS


Bij aankomst is de loc nagezien in de werkplaats van de legerplaats. Daarbij werd een defect aan de derde versnelling niet verholpen. Ook zonder derde versnelling loopt de locomotief echter prima en zeker in het begin van de bouw van de spoorbaan is de loc veelvuldig ingezet voor werktreinen ook al omdat er nog geen ander materieel in Harskamp aanwezig was. Nu wordt de loc gespaard en komt zo nu en dan in actie bij bijvoorbeeld open dagen. We rijden dan met een demonstratietrein met de bijbehorende munitielorries beladen met kisten, waarmee de loc een 'ensemble' vormt. De loc is bewaard in haar laatste gebruiksstaat.

Data beheerd door:
Arnoud Bongaards, email: decauville_nl(a)yahoo.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.