In 1968 werd loc 4 door MBS van de DHE overgenomen. Bij haar indenststellig in 1971, brachten de DHE-collega's een vriendschapsbezoek aan MBS en namen als geschenk een pomplorrie mee naar Twente, welke in 1925, het bouwjaar van loc 4, was gebouwd in hun eigen werkplaats. Hij werd gebruikt door de dienst weg- en werken als vervoermiddel naar de werkplek langs de lijn.
Ter gelegenheid van de DHE(F)-jubileumviering in Harpstedt in 2012 (100-jarig bestaan) vond er een uitwisseling plaats. De MBS pomplorrie (origineel DHE) was te gast in Harpstedt, in ruil daarvoor kwam de pomplorrie van de DHEF naar Haaksbergen. Na afloop van de jubileumviering hebben beide partijen samen besloten deze ruil een definitieve status te geven.
Laatstgenoemde pomplorrie, oftewel in het Duits 'Handhebeldraisine' genoemd, was op 13 mei 1994 door de DHEF overgenomen van de Teutoburger Wald-Eisenbahn (TWE), daar waar ook onze loc 5 vandaan komt. Zij is hoogstwaarschijnlijk gebouwd door de Draisinenbau GmbH te Hamburg. De zitbanken zijn echter door de DHEF geconstrueerd en gemonteerd.
In 2013 heeft het voertuig een hoofdrol gespeeld bij de openingsceremonie rond de nieuwe spoortunnel in Nijverdal.