De Staatsspoorwegen (SS) bestelde rond 1890 bij Werkspoor in Amsterdam 10-tons gesloten goederenwagens. De MBS-goederenwagen werd gebouwd in 1892.
Bij de SS kreeg de wagen nummer 11940.
Deze goederenwagens waren opgebouwd uit houten bufferbalken en stalen stelbalken.
Zelfs de stijlen van de wagen zijn in hout uitgevoerd.
Alleen ter versteviging van de constructie zijn er enkele stalen schoren aangebracht.
Tevens waren deze goederenwagens voorzien van een valrem.
Dit was een houten handel aan een zijde van de wagen die door een rangeerder vast gezet kon worden.
Bij het samengaan van de SS en de HSM, in NS, is de wagen vernummerd in NS 1524.
De wagen heeft in 1931 in Utrecht nog een schilderbeurt gehad.
Vervolgens is ze eind jaren 30 buiten dienst gesteld en van haar wielen en asballansen ontdaan en verkocht aan Jutespinnerij Schwartz in Oldenzaal.
Hier werd ze in gebruik genomen als opslag voor jute en andere materialen.
Toen in 1994 de fabriek gesloopt werd door Penterman uit Eibergen werd de wagen niet gesloopt maar meegenomen naar Eibergen.
De wagen werd in september 1994 aan de MBS in Haaksbergen geschonken.
Het transport van Eibergen naar Haaksbergen volgde in december 1994.
In datzelfde jaar werd ze nog in Boekelo in de Romneyloods opgeborgen.
De wagenbak staat op hefbokken in de locloods in Haaksbergen.