Deze wagen is in de jaren 1900-1910 voor de Bentheimer Eisenbahn gebouwd. De fabrikant en bouwjaar zijn onbekend.
De wagen is altijd in dienst geweest bij de Bentheimer en heeft in de jaren 50 van de vorige eeuw ook op de AEE-lijn, Ahaus (D) - Enschede, gereden.
Ook is ze in de 50-er jaren van driepuntsverlichting voorzien geweest, om dienst te gaan doen op het havenspoor in Emlichheim. Op dit spoor was er namelijk geen omloopmogelijkheid aanwezig.
Hiertoe werd er op het remmersbordes een accubak geplaatst en werden er drie loklampen op de wagen gemonteerd. Deze werkzaamheden werden door de werkplaats Neuenhaus uitgevoerd.
De standplaats was Emlichheim, maar de wagen werd ook nog wel in werktreinen als zandwagen ingezet, o.a. om als eerste wagen te fungeren in geduwde treinen.
Deze functie heeft de wagen tot 1972 vervuld en zij werd toen verkocht aan de MBS.
Ze kwam op 29 mei 1972 met een trein, die reed voor opnamen van: 'het Meisje met de blauwe hoed', naar Haaksbergen.
De wagen werd in het MBS-verleden regelmatig ingezet voor werktreinen. Door de komst van andere goederenwagen (o.a. de 83, 84 en 85) is de wagen niet meer nodig in de werktreinen.
De wagen is in het voorjaar van 2009 gereviseerd en is tegelijk met de Cockerill (Loc 2), op 29 mei 2009 in dienst gesteld.