Ketelwagen 91


Foto copyright Sevrien Ferrée
MBS 91 op Hbg-Bko op 12-04-2012
Naam   Zoutindustrie
Fabrikant   Vereinigte Westdeutsche Waggonfabriken AG (Westwaggon), Köln, Duitsland
Fabrieksnummer   155972
Bouwjaar   1936
Spoorwijdte   1435 mm
Standplaats   Boekelo
Bedrijfswaardig   ja
Status NRR   C
Gewicht   11,5
Lengte o/b   8,740 mm   (8.74 meter)
Asindeling   2
Oorspr.eigenaars   Nederlandse Spoorwegen (NS) / Shell
Hist. nummers   NS 530 714P / NS 500513 / NS 070 8 563 P


      

Ketelwagen 91 is in 1936 gebouwd door Westwaggon Keulen onder nummer 155972 voor Shell/BP die haar in dit jaar onder NS nummer 530714P in dienst nam. De P duidt aan dat de wagen particulier bezit was. De wagen werd gebruikt voor het vervoer van olie tussen de verschillende raffinaderijen. Om de olie vloeibaar te houden was ze toentertijd voorzien van een stoomverwarmingsinstallatie die aangesloten kon worden op een landketel of een ketel van een stoomloc. In 1969 werd ze door Shell aan MBS geschonken.

 

Ze wordt direct gebruikt als een rijdende opslagplaats voor het ketelwater van de stoomlocomotieven, dat in de beginjaren beschikbaar werd gesteld door de firma Texoprint te Boekelo. Genoemde opslagfunctie heeft de wagen tot aan de bouw van het (replica) reservoirgebouw in Haaksbergen gehouden. Tijdens de drukkere dagen wordt een ketelwagen in Boekelo gestald om daar de locs hun dorst te lessen. Deze wordt dan vanuit het reservoirgebouw gevuld. Ze is ook regelmatig mee geweest bij ritten buiten de MBS-lijn, als extra watervoorraad voor de stoomloc. In de beginjaren bezocht ze op die wijze bijvoorbeeld Markelo en Neuenhaus, in 1996 ging ze mee met de ELNA (loc 5) over de hoofdlijn naar Utrecht, met mandjes kolen op het bordes.

 

De wagen werd in 2003 voorzien van de historische opschriften “ZOUTINDUSTRIE” verwijzend naar het vervoer naar en van de zoutfabriek die vroeger langs de MBS-lijn stond. Zij rijdt sindsdien regelmatig mee in de historische goederentrein. In de winter van 2011/2012 is er een luchtreminstallatie aangebracht en werd tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om het historische houten remmershuisje te reconstrueren.

 
 
   Vorige    Overzicht     Volgende
Met dank aan de Nederlandse Museum Materieel Database