Rijtuig 45 (C45)


Foto copyright F.H. Noordink
Naam   HSM C 905
Fabrikant   Werkspoor, Amsterdam
Type   werkliedenwagen
Bouwjaar   1904
Spoorwijdte   1435 mm
Standplaats   Haaksbergen
Bedrijfswaardig   ja
Status NRR   A
Gewicht   26
Lengte o/b   16,110 mm   (16.11 meter)
Asindeling   2'2'
Oorspr.eigenaars   Hollandsche Spoorweg Maatschappij (HSM) / Nederlandse Spoorwegen (NS)
Hist. nummers   HSM 905 / HSM 2905 / NS C405


      

Dit rijtuig is één van zes exemplaren die werden gebouwd voor het werkliedenvervoer op de tramlijn Oldenzaal-Losser-Gronau (D). Bij de HSM kregen ze de nummers 901-906. De rijtuigen werden in twee series van elk drie stuks gebouwd door Werkspoor in Amsterdam. De opbouw bestaat uit eikenhout en is met plaatstaal bekleed. Tevens zijn de rijtuigen voorzien van stoomverwarming met buizen onder de langsbanken. De rijtuigen hadden bij aflevering alleen een handrem, in 1907 is er een doorgaande treinleiding en luchtreminstallatie aangebracht. De rijtuigen werden in 1915 vernummerd in de HSM serie 2901-2906. In 1920 werden ze vernummerd in de NS serie 401-406.

 

Het rijtuig is in 1971 in het bezit gekomen van MBS. Haar eerste MBS-jaren heeft ze doorgebracht op het emplacement van Zwolle, waar ze tot twee keer toe in brand heeft gestaan. In 1984 kwam zij naar Haaksbergen en werd toen in de Romneyloods in Boekelo gestald.


Het rijtuig is door de MBS in samenwerking met bouwbedrijf Stokkers te Boekelo gerestaureerd en op 17 april 2004 in dienst gesteld. Het rijtuig is een van de weinige Nederlandse rijtuigen met langsbanken. Door deze banken biedt het rijtuig plaats aan maar liefst 98 reizigers.


De HSM905 is het enige rijtuig uit deze serie dat bewaard is gebleven. Mede daardoor heeft het rijtuig een A-status. Tegenwoordig wordt het rijtuig veelal ingezet in de historische trein van de MBS.

 
 
   Vorige    Overzicht     Volgende
Met dank aan de Nederlandse Museum Materieel Database