Rijtuig 44 (WR44)


Foto copyright Sevrien Ferrée
WR 44 te Hbg op 19-04-2014
Naam   BE BCi 204
Fabrikant   Waggon und Triebwagenfabrik Wismar Duitsland
Type   restauratie
Fabrieksnummer   19513
Bouwjaar   1929
Spoorwijdte   1435 mm
Standplaats   Haaksbergen
Bedrijfswaardig   ja
Gewicht   29,1
Lengte o/b   16,900 mm   (16.90 meter)
Asindeling   2'2'
Oorspr.eigenaars   Bentheimer Eisenbahn A.G. / VSM
Hist. nummers   BE (BC4i0) 204 / VSM no. 482


      

Deze rijtuigen waren bij de indienststelling de modernste rijtuigen bij een privé spoorwegmaatschappij. De 204 is de laatste uit een serie van vier rijtuigen. Ze werd in 1929 door Waggonfabrik Wismar voor de Bentheimer Eisenbahn gebouwd. Het interieur was zeer luxe: de tweede klasse was voorzien van twee aparte coupés met een zijgang en twaalf zitplaatsen. De derde klasse had 50 zitplaatsen en was voorzien van houten banken. Tevens waren twee toiletten aanwezig, één voor de derde klasse en één voor de tweede klasse. Begin jaren vijftig van de vorige eeuw reden de rijtuigen ook als koerswagen van Neuenhaus via Bentheim naar Helmstedt.

Eind jaren vijftig van de vorige eeuw werden de rijtuigen gemoderniseerd en kreeg de 204 een heel ander uiterlijk dan haar zusjes. De complete bak werd vernieuwd en kreeg aluminium overvalvensters en een interieur met kunstlederen bekleding.

In 1974 bij het stopzetten van de personendienst op BE werd ze terzijde gesteld en in 1975 verkocht aan de MBS. Deze fungeerde alleen als tussenpersoon en verkocht haar door naar de VSM. Hier werd ze omgebouwd tot restauratiewagen met nummer BR 482 en bleef in dienst tot 1988.

De MBS kocht haar in dit jaar weer terug en nam haar in 1992 in dienst met nummer BR 44 als laatste reserve-rijtuig. In 2000 werd er een begin gemaakt met een omvangrijke restauratieklus die uiteindelijk twee jaar in beslag nam. De hele bak, het onderstel en het interieur werden grondig onder handen genomen en op 18 december 2002 werd de herboren 204 als AR 44 in dienst gesteld.

Sindsdien wordt ze gebruikt als restauratiewagen, o.a.in het Le Train Culinair arrangement. In deze hoedanigheid heeft ze nog iets van haar luxe uit jaren twintig van de vorige eeuw terug gekregen. Het rijtuig wordt nu veel ingezet voor de diverse dinerritten. In de normale dienst wordt ze slechts zeer zelden gebruikt.

In de winter 2013-2014 heeft het rijtuig een grondige uitwendige schilderbeurt ondergaan en is voorzien van het opschrift 'De Twentse Stoomtrein Haaksbergen Boekelo'. Bovendien heeft het interieur een flinke opfrisbeurt gekregen met o.m. nieuwe gordijnen en lampenkapjes en ligt de vloerbedekking er weer mooi strak bij.

 
 
   Vorige    Overzicht     Volgende
Met dank aan de Nederlandse Museum Materieel Database