Deze wagen is in 1903 door Waggonfabrik Busch in Bautzen gebouwd. Ze is bij de Kleinbahn Cassel-Naumburg onder het nummer KCN 1 in dienst gesteld.
In 1969 werd ze verkocht aan de Krefelder Eisenbahn, maar is niet aan de KE geleverd. MBS heeft haar namelijk in 1969 van de KE overgenomen en zij is hierdoor direct naar Enschede gegaan.
Ze is niet door MBS gebruikt en werd in 1971 aan de Tramwegstichting verhuurd. Op 8 februari 1971 ging ze achter een Hümmlinger Kreisbahn motorwagen, samen met de 342 van de Bentheimer Eisenbahn, richting Hoorn. Bij de Tramwegstichting is ze intensief gebruikt en is ze zelfs mee geweest op toernee naar Groningen in 1973.
Na haar terugkomst bij de MBS in 1978 is ze niet meer in dienst geweest. Ze heeft lange tijd in Haaksbergen op een van de opstelsporen gestaan. Daarna is ze verhuisd naar de romneyloodsen en later museumdepot te Boekelo. Daar wacht ze op een algehele restauratie.
Samen met de T3, rijtuig 38, PwPost 56 en zandwagen 80 vormt ze een waardevolle en getrouwe weergave van een treincompositie op een particuliere lokaalspoorweg in het Twentsche en Achterhoeksche grensgebied in het begin van de 20ste eeuw. Een dergelijke combinatie (type T3 en type rijtuig 31) is tientallen jaren beeldbepalend geweest op de Nordbahn van de Westfälische Landeseisenbahn (WLE), op enkele kilometers van de gemeentegrens van Haaksbergen. Het rijtuig behoort derhalve tot de kerncollectie van MBS.