In de jaren twintig van de vorige eeuw werden de konvooien en de rangeerdienst nog beheerst door de stoomlocs. In de jaren dertig ging de NS er toe over om hiervoor een goedkopere vorm van tractie te vinden. Er werd door Ir. Labrijn een benzine- mechanische en een dieselelektrische variant ontwikkeld
De MBS loc 14, is door Werkspoor, met fabrieksnummer 638, in 1932 gebouwd voor de Nederlandsche Spoorwegen met nummer NS 145.
Ze hebben bij de NS altijd in rangeer en/of konvooidienst gezeten.
De serie NS103-NS152 werd na de oorlog buiten dienst gesteld en de locs gingen bijna allemaal naar de sloop.
Enkele locs kwamen bij Spoorijzer in Delft terecht. Waaronder dus deze loc, die in 1949 door de NS werd verkocht aan Spoorijzer.
Deze firma haalde de benzinemotor eruit en verving deze door een dieselmotor van General Motors.
Verder is de versnellingsbak ook gewijzigd, de originele bediening werd er uitgehaald. De kettingaandrijving werd vervangen door een versnellingsbak met cardanassen. Deze ombouw is in 1953 gebeurd.
Van 1950 tot 1960 heeft de loc in het verhuurpark gezeten van Spoorijzer Delft en werd pas in 1960 verkocht aan de Suikerfabriek Vierverlaten in Hoogkerk, Groningen. Hier heeft de loc dienst gedaan tot 1970. De loc is in 1970 door Spoorijzer Delft verkocht aan de Suikerfabriek in Breda.
Hier bleef de loc tot 1983 toen het spoorvervoer werd gestaakt en de loc overbodig werd, en werd ze in hetzelfde jaar, aan de MBS geschonken.
Ze heeft in 2003 samen met de HSM 905 op de LAGA in Losser gestaan.