Loc 10


Sevrien Ferrée
Loc 10 in 2021
Naam   Nijverdal
Tractievorm   Diesel
Fabrikant   O&K Orenstein & Koppel, Babelsberg
Type   RL3
Fabrieksnummer   20548
Bouwjaar   1935
Spoorwijdte   1435 mm
Standplaats   Boekelo
Bedrijfswaardig   ja
Status NRR   A
Gewicht   15
Lengte o/b   5,440 mm   (5.44 meter)
Asindeling   Bdm
Vermogen   75 PK
Max. snelheid   20 km/h
Tractiedetails   

Ketting 2x2 versnellingen

Oorspr.eigenaars   Koninklijke Stoomweverij Nijverdal
Hist. nummers   10 / BPM 2


      

Deze locomotief werd als RL 3 met fabrieksnummer 20548 als twee-assige lok met een dieselmotor en mechanische aandrijving op 28 maart 1935 afgeleverd. De lok ging via de O&K vestiging Amsterdam naar de Bataafse Petroleum Maatschappij in Pernis. Hier kwam zij als “BPM 2” in dienst en heeft tot 1953 met ketelwagens gerangeerd.

In 1953 is ze verkocht aan de “Koninklijke Stoom Weverij” (KSW) te Nijverdal. Hier rangeerde ze met kolenwagens en goederenwagens tussen de KSW en voormalige station Nijverdal-Zuid langs de oude lijn van Locaalspoorweg-Maatschappij  Neede - Hellendoorn (NH). De KSW lag in Nijverdal nabij het station Nijverdal-Zuid en men reed ook zelfstandig konvooien via dit station naar Nijverdal Staatsspoorstation en dan naar de verbindingsboog richting Hellendoorn. In deze boog had de KSB een aansluiting op het spoor.

Deze inzet duurde tot 1971 toen werd ze cadeau gedaan aan de MBS in Haaksbergen. Bij de MBS heeft ze vooral in werktreinen en de lichte rangeerdienst gereden. Sinds de komst van de diverse sikken nr 16 t/m 19, wordt de loc niet meer gebruikt voor werktreinen. De loc is tegenwoordig de vaste rangeerlok in het museumdepot Boekelo. Ook wordt ze veelal ingezet op bijzondere rijdagen met speciale goederentreinen.

 
 
   Vorige    Overzicht     Volgende
Met dank aan de Nederlandse Museum Materieel Database